Wanneer je een bedrijf begint, hoop je natuurlijk op goede resultaten. Je begint heel enthousiast en je klanten lijken, zeker in het begin, wel vanzelf te komen. Maar dan… de eerste factuur die niet (op tijd) wordt betaald. En dan zit je. Je bent je bedrijf niet begonnen met het idee dat je verlies gaat draaien. En dat zou dan helaas wel kunnen gebeuren. Je stopt tijd en energie in je opdrachten en als je dan niet betaald krijgt, dan is dat wel een probleem. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je klant niet betaalt. Zo kan het natuurlijk zijn dat je klant zelf problemen heeft met klanten die niet betalen, het kan zijn dat door persoonlijke omstandigheden of personeelsproblemen betaling op zich laat wachten. Maar het kan ook zijn dat je klant simpelweg het geld niet heeft. Hoe voorkom je dat je je geld niet krijgt?Is je klant tevreden, heb jij je aan je opdracht en de deadlines gehouden en blijft betaling toch uit? Dan is het wel handig als je een kredietverzekering hebt. Deze sluit je af bij een bedrijf als Allianz Trade. Zij hebben meer dan 100 jaar ervaring en kunnen je heel goed adviseren. Een kredietverzekering zorgt ervoor dat je je geld alsnog krijgt en openstaande facturen alsnog worden geïnd. Je kunt met deze verzekering ook de kredietwaardigheid checken van je (potentiële) klanten. Het zakendoen wordt dan een stuk veiliger. Je kunt er dan immers op vertrouwen dat je klant voldoende geld heeft om jouw factuur te voldoen. Wat kun je zelf doen?Om te beginnen is het van groot belang dat je Algemene Voorwaarden helemaal in orde zijn. Je klant weet dan precies wat de bedoeling is op het gebied van betaling en betalingstermijn. Gaat het om een wat groter bedrag? Laat je klant dan eventueel een aanbetaling doen. Je begint pas met de productie op het moment dat de aanbetaling binnen is. Je kunt dan in ieder geval de investering doen om de juiste materialen aan te schaffen. Is de order geleverd? Dan kan direct de factuur voor het restbedrag eruit. Zet hier ook weer heel duidelijk op wat de betalingstermijn is. Is deze verlopen? Stuur dan direct een brief of mail met een herinnering. Je kunt er ook voor kiezen om eerst even te bellen en dan direct daarna een herinnering te sturen. De kans is heel groot dat je factuur gewoon even aan de aandacht is ontsnapt en dat je al binnen een paar dagen het bedrag op je rekening hebt staan. Vergeet ook niet om een ingebrekestelling te sturen als je klant nog niet heeft betaald. Mocht je klant dan nog niet betaald hebben, draag je de vordering over aan een incassopartner of een kredietverzekeraar. Zorg in ieder geval dat je alles goed documenteert. Ieder contactmoment, iedere mondelinge afspraak, zorg dat alles weer terug te vinden is.
|